Wszelkie formy monitorowania pracowników, w tym monitoring za pomocą kamer, stanowią przetwarzanie danych osobowych w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (j.t. Dz.U. 2002 nr 101 poz. 926 z późn.).
Wszelkie więc dane uzyskane przez monitoring muszą być w odpowiedni sposób przechowywane przez administratora danych, czy w tym przypadku pracodawcę, który jest zobowiązany zapewnić, przy zastosowaniu odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych, aby uzyskiwane za pomocą kamer informacje o pracownikach były zabezpieczone przed udostępnieniem osobom nieupoważnionym. Ponadto należy podkreślić, że monitorowanie pracowników m.in. za pomocą kamer musi mieć prawnie usprawiedliwiony cel. Monitoring musi odbywać się z zachowaniem jawnych i przejrzystych zasad, podanych do wiadomości pracowników przed jego wprowadzeniem. O ile usprawiedliwionym celem stosowania monitoringu są kwestie związane z bezpieczeństwem pracy lub ochroną mienia pracodawcy, to co do zasady niedopuszczalne jest sprawdzanie za pomocą kamer jakości i ilości wykonywanej przez pracowników pracy. Z pewnością niedopuszczalne jest, instalowanie kamer w pomieszczeniach socjalnych zakładu pracy, czego pracodawca w naszej firmie nie stosuje. Określenie zasad przeprowadzania kontroli pracowników w zakresie ochrony mienia powinno nastąpić w Regulaminie Pracy, który zgodnie z art. 1041 § 1 Kodeksu pracy, ma kompleksowo określać prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników związane z porządkiem w zakładzie pracy. Mimo zapewnień pracodawcy o używaniu monitoringu wyłącznie do celów bezpieczeństwa i ochrony mienia, prosimy aby wszystkie przypadki, w których monitoring służył do innych celów, niż w/w, były niezwłocznie zgłaszane do Komisji Zakładowej i działu HR Relacje Pracownicze.